ماسک های یکبار مصرف پس از 7 ساعت تعویض گردد

به گزارش وبلاگ نرم افزار سریر، دکتری ویروس شناسی پزشکی با تاکید بر اهمیت استفاده از ماسک برای جلوگیری از انتقال کرونا گفت: کارایی ماسک های یکبار مصرف پس از 6 تا 7 ساعت از بین رفته و باید تعویض گردد.

ماسک های یکبار مصرف پس از 7 ساعت تعویض گردد

مهرداد روانشاد در مصاحبه با ایرنا اضافه کرد: ماندگاری ویروس امیکرون بر روی سطوح از 8 تا 20 ساعت متغیر و وابسته به جنس سطح، مقدار ماندگاری تغییر می نماید.

وی توضیح داد: بنابراین در صورت آلوده بودن اشیاء به ویروس و عدم استفاده از الکل و مواد ضدعفونی نماینده، باید این بازه زمانی سپری شده تا ویروس غیبرطرفال گردد. بعضی از سطوح فلزی از جمله استیل نظیر دستگیره درب ها ویروس امیکرون را بیش از سایر سطوح فعال نگه خواهد داشت.

عضو هیات علمی دانشکده علوم پزشکی تربیت مدرس گفت: این ویروس علاوه بر الکل، مواد ضدعفونی نماینده و بعلاوه طی شدن این بازه زمانی، در معرض نور خورشید و گرما نیز غیبرطرفال خواهد شد.

روانشاد در ادامه با اشاره به ضرورت استفاده از ماسک برای جلوگیری از شیوع این سویه اظهارداشت: همه شهروندان باید از ماسک استفاده نمایند؛ بیمار مبتلا به کرونا در صورت استفاده از ماسک، از انتقال ویروس به دیگران جلوگیری نموده و شخص سالم با استفاده از ماسک در حقیقت از خود در برابر آلودگی محافظت می نماید.

وی با بیان اینکه ماسک های یک بار مصرف برترین گزینه برای جلوگیری از انتقال آلودگی است، گفت: توجه گردد که ماسک مورد تایید سازمان غذا و دارو بوده و مهر مربوطه را داشته باشد.

این پزشک ادامه داد: ماسک های یک بار مصرف بعلاوه پس از 6 تا 7 ساعت باید تعویض شوند. پس از این مدت، به علت برخورد با رطوبت دهان کارایی ماسک از بین می رود. بعضی از شهروندان نیز برای برطرف این آلودگی اقدام به شست وشوی ماسک می نمایند؛ برطرف عوامل آلودگی به وسیله شست وشو نیز کارایی ماسک از بین خواهد رفت.

وی بعلاوه در خصوص استفاده از الکل برای پاک سازی ماسک گفت: استفاده از الکل هم برای برطرف عوامل آلودگی به الیاف ماسک آسیب رسانده و بنابراین کارایی ماسک برای حفاظت در برابر ورود عوامل ویروسی با مشکل روبرو می گردد.

قرنطینه امیکرون 10 تا 12 روز درنظر گرفته گردد

این پزشک ویروس شناس بعلاوه در خصوص قرنطنیه بیمار مبتلا به امیکرون گفت: 5 روز قرنطینه که با شروع شیوع این گونه از ویروس کرونا مطرح شد، ارزیابی دقیقی نبود. امیکرون هم یکی از سویه های کرونا ویروس بوده و قرنطینه بیمار باید 10 تا 12 روز درنظر گرفته گردد.

روانشاد در خصوص انتقال این بیماری در صورت تداوم علائم بالینی نیز اظهار داشت: گاه علائم بالینی در بیمار مبتلا به امیکرون به جای مانده و تست آزمایشگاهی منفی می گردد. از منظر علمی در صورت نتایج منفی تست پی سی آر شخص نمی تواند ناقل باشد.

وی اضافه کرد: تداوم علائم بیماری در درازمدت می تواند به علت عوارض و آسیب های بدنی ناشی از کرونا باشد و درگیری تنفسی یعنی سرفه و... در بعضی بهبودیافتگان کووید19 ادامه داشته باشد.

روانشاد توضیح داد: به منظور اطمینان از عدم انتقال آلودگی به وسیله بهبودیافتگان کرونا می توان تست آزمایشگاهی انجام داد، اما به طور متعارف شخص پس از 14 روز پاک است.

چرا بعضی تست های پی سی آر کاذب است؟

این استاد علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس بعلاوه در پاسخ به این پرسش چرا بعضی تست های پی سی آر کاذب است گفت: یکی از دلایل اصلی این مساله خطای آزمایشگاه است. در انجام تست های تشخیصی باید از تکنیک های مدرن روز استفاده گردد، در غیر این صورت احتمال خطا و اشتباه و طبیعتا تست کاذب وجود خواهد داشت.

وی ادامه داد: بعضی از فصول سال هم مصادف با شیوع عفونت های ویروسی نظیر ویروس آر اس پی است. این ویروس علائمی شبیه به کرونا داشته و در شرایط فعلی با کووید19 اشتباه گرفته می گردد و بالتبع با انجام تست های تشخیصی نتیجه نیز منفی خواهد شد.

روانشاد تاکیدکرد:، اما باتوجه به اهمیت سلامتی، در شرایط فعلی با بروز علائم بالینی، تست های تشخیصی انجام گردد و در صورت نتایج منفی تست (و آلودگی به انواع دیگر ویروس ها نظیر آنفولوآنزا و...) شیوه نامه های بهداشتی رعایت گردد.

سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یکشنبه 28 آذر ماه ورود اولین مورد از سویه تازه امیکرون به ایران را تایید کرد.

قدرت انتقال و سرایت این سویه به گفته متخصصان حوزه بهداشت و درمان سه برابر کرونا دلتا بوده و به منظور پیشگیری شیوه نامه های بهداشتی اعم از فاصله گذاری فیزیکی، استفاده از ماسک و پرهیز از تجمعات، شست وشوی مداوم دست و پرهیز از تماس دست با صورت، باید مورد توجه قرار گیرد.

منبع: فرارو

به "ماسک های یکبار مصرف پس از 7 ساعت تعویض گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماسک های یکبار مصرف پس از 7 ساعت تعویض گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید