تا وقتی اپیدمی کنترل نشده، باید از سفر و میهمانی پرهیز کنیم، سفر با تور، اشتباهی عظیم

به گزارش وبلاگ نرم افزار سریر، خبرنگاران/کرمان یک اپیدمیولوژیست درباره دید و بازدید نوروزی اظهار کرد: تا زمانی که اپیدمی، به هر شکلی کنترل نشده، مجبور هستیم از رفتن به سفر، میهمانی و ... پرهیز کنیم.

تا وقتی اپیدمی کنترل نشده، باید از سفر و میهمانی پرهیز کنیم، سفر با تور، اشتباهی عظیم

دکترحمیدرضا توحیدی نیک در گفت و گو با خبرنگار وبلاگ نرم افزار سریر درباره ویروس کرونای انگلیسی اظهار کرد: شدت بیماری این ویروس نسبت به نسخه قبلی کووید 19 بیشتر و خطر بستری شدن و مرگ و میر ویروس جدید نیز تقریبا یک و نیم برابر بیشتر است.

وی اضافه کرد: واریانت انگلیسی، بچه ها و افراد سنین پایین را بیشتر درگیر می نماید هرچند ما شواهدی نداریم که شدت و کشندگی بیماری در بچه ها بیش از ویروس قبلی باشد. اما وقتی موارد بیماری در بچه ها بیشتر شد، می توان توقع داشت مرگ در آنها نیز بیش از پیش اتفاق افتد، همانطور که متاسفانه در کشورمان نیز رخ داد.

توحیدی با اشاره به اینکه قدرت سرایت ویروس انگلیسی 60 تا 70 درصد بیش از نسخه قبلی ویروس کووید 19 است، توضیح داد: راه های پیشیگیری از ویروس جدید همان روش های قبلی از جمله استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی، تهویه مناسب فضاهای بسته و پرهیز از تجمعات است و اخیراً پژوهش ها نشان دادند استفاده از دو ماسک روی یکدیگر می تواند قدرت محافظت را بیشتر کند. در این خصوص استفاده از یک ماسک پارچه ای روی یک ماسک جراحی به نحوی که کاملا اطراف بینی را بپوشاند ایده آل است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه متاسفانه درصدی از مردم هنوز پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی نمایند، گفت: البته باید بپذیریم خیلی از مردم خسته شده اند و این قابل درک است و به همین دلیل پروتکل ها کمتر رعایت می گردد و از سوی دیگر با وجود گذشت یک سال از شیوع کرونا و از دست دادن تعداد زیادی از هموطنان به دلیل بیماری، بعضی هنوز این مسئله را باور ننموده اند و این بسیار دردناک است.

وی درباره دید و بازدید نوروزی اظهار کرد: تا زمانی که اپیدمی، به هر شکلی کنترل نشده، مجبور هستیم از رفتن به سفر، میهمانی و ... پرهیز کنیم.

توحیدی ادامه داد: علی رغم آگاهی بسیاری از مردم نسبت به اصول پیشگیری از بیماری به دلیل اینکه تضمینی برای رعایت کامل وجود ندارد و احتمال تخطی ناخواسته از پروتکل ها وجود دارد مجبور هستیم سختگیرانه بگوییم مردم میهمانی نروند. اگر اصرار بر دیدار دوستان و خانواده است توصیه من این است که ترجیحاً دید و بازدیدها در فضای باز، در زمان کوتاه و با رعایت همه پروتکل ها صورت بگیرد.

این اپیدمیولوژیست در ادامه درباره انتقال ویروس کرونا از سطوح بیان نمود: نتایج پژوهش های جدید نشان می دهد انتقال ویروس به وسیله سطوح، راه انتقال ضعیفی است ولی نمی توان گفت احتمال انتقال ویروس از این راستا صفر است لذا توصیه می کنیم همچنان شستن دست و نظافت سطوح رعایت گردد اما قرار نیست وسواس بیش از حد نشان داد و بیش از حد از مواد شیمیایی استفاده کرد.

توحیدی اظهار کرد: ویروس کرونا روی سطوح می تواند زنده بماند اما قابلیت تکثیر ندارد بنابراین به نظر می رسد دوزی که وارد بدن می گردد، برای ایجاد فرم شدید بیماری کافی نباشد اما به دلیل اینکه بعضی افراد و مخصوصا بچه ها زیاد دستشان را به دهان و بینی می زنند، همچنان قابلیت انتقال در این افراد وجود دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در بخش دیگری از سخناش اضافه کرد: هنوز درمورد اینکه چند درصد از مردم به وسیله ابتلا به عفونت ایمن شده اند بین کارشناسان اختلاف نظر وجود دارد؛ اما در نهایت باید مجموع افراد ایمن (مبتلایان قبلی و دریافت نمایندگان واکسن) به بالای 70 درصد برسند تا اپیدمی کنترل گردد (فراموش نگردد این به معنی صفر شدن تعداد موارد نیست).

توحیدی در ادامه با اشاره به تناقض در سخنان بعضی مسوولان در بیان سیاست ها و تصمیمات اظهار کرد: مواضع متناقض دو وزیر باعث می گردد کارایی هر دو تصمیم کم گردد. ضمن اینکه با این کار مسئولان بار مسئولیتشان را کم می نمایند و به گونه ای میتوان آن را یک رویکرد سیاسی و صرفا با نگاه سازمانی محض قلمداد کرد در حالی که به نظر بنده در بحث سلامت مردم نباید این گونه باشد و باید کمی جامع تر به موضوع نگاه گردد.

وی با بیان اینکه مسئولان باید در بحث کرونا با هم هماهنگ بوده و تصمیمات کلی درمورد موضوع گرفته و به صورت تصمیم واحد و جامع نگر در کشور اعلام گردد، گفت: با پیش فروش بلیت سفرها و تورهای نوروزی و آزاد کردن سفر از سویی و درخواست نرفتن به سفر از سوی دیگر نمی توانیم اپیدمی را کنترل کنیم.

این اپیدمیولوژیست توضیح داد: بعضی اعلام نموده اند که سفر با تور انجام گردد که اشتباه بزرگی است و از سفر با خوردوی شخصی خطرناکتر است. زیرا در یک تور مسافرتی، با دست خودمان تعدادی از افراد خانواده های مختلف را در کنار هم قرار می دهیم و کافی است یک نفر از این افراد مبتلا گردد یا ناقل باشد، همه مبتلا خواهند شد و در بازگشت، افراد بیماری را در خانواده های خود منتشر می نمایند.

وی با اشاره به اینکه در تورها کنترل افراد سخت است، اظهار کرد: در سفر، بحث انتقال ویروس از یک منطقه به منطقه دیگر مطرح است و در حال حاضر نگرانی بابت سرایت کرونای انگلیسی به قسمت های دیگر کشور وجود دارد هرچند نمی توانیم ادعا کنیم در سایر شهرها از این نظر پاک هستیم.

توحیدی ادامه داد: در مسافرت، برخورد و تماس با افراد دیگر بیشتر است، ناچاراً مجبور به استفاده از وسایل و مکانهای عمومی هستیم و ناخودآگاه پروتکل های بهداشتی کمتر رعایت می گردد. بنابراین چون تضمینی برای رعایت 100 درصدی پروتکل ها وجود ندارد، ترجیح می دهیم ریسک نکنیم و به مردم بگوییم سفر ننمایند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر با وجود کوشش های بسیار زیاد سیستم بهداشتی برای کنترل بیماری و انجام تست های فراوان، یک سیکل معیوب وجود دارد و آن اینکه پس از شناسایی افراد مبتلا به کرونا، اهرم قانونی برای ایزوله کردن آنها و قرنطینه کردن افراد تماس یافته با آنها وجود ندارد و در صورت عدم درک کافی و شکستن قرنطینه توسط دو گروه بالا، برخورد قانونی محکمی با آنها صورت نمیگیرد و این باعث میگردد زحمات کادر بهداشتی هدر رود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "تا وقتی اپیدمی کنترل نشده، باید از سفر و میهمانی پرهیز کنیم، سفر با تور، اشتباهی عظیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تا وقتی اپیدمی کنترل نشده، باید از سفر و میهمانی پرهیز کنیم، سفر با تور، اشتباهی عظیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید