تغییر رویکرد در نظام پژوهش و آموزش عالی، اصل اجتناب ناپذیر امروز است

به گزارش وبلاگ نرم افزار سریر، قائم مقام معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم در امور فناوری و مدیرکل دفتر برنامه ریزی امور فناوری تاکید نمود: تغییر رویکرد در نظام پژوهش و آموزش عالی، اصل اجتناب ناپذیر امروز است.

تغییر رویکرد در نظام پژوهش و آموزش عالی، اصل اجتناب ناپذیر امروز است

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی وبلاگ نرم افزار سریر به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از پژوهشگاه مواد و انرژی، مهدی کشمیری قائم مقام معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم در امور فناوری و مدیرکل دفتر برنامه ریزی امور فناوری تاکید نمود: تغییر رویکرد در نظام پژوهش و آموزش عالی، اصل اجتناب ناپذیر امروز است.

کشمیری در حاشیه بازدید از پژوهشگاه مواد و انرژی، در نشستی با علیرضا خاوندی رئیس پژوهشگاه، معاونان، مدیران و اعضای هیئت علمی این پژوهشگاه ملاقات و گفت وگو کرد.

وی در این نشست گفت: شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به عنوان ایده پرداز مراکز رشد و پارک های علم و فناوری در کشور و مؤسس اولین مرکز رشد و پارک علم و فناوری در کشور شناخته می گردد که پیشروترین، عظیم ترین و یکی از شناخته ترین پارک های علم و فناوری در سطح ملی و بین المللی است و در مجاورت زمین های دانشگاه صنعتی اصفهان قرار گرفته است.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم اضافه کرد: این شهرک، امروز یک منطقه مالی است که در آن بالغ بر 7 هزار نفر تحصیل نموده دانشگاهی فعالیت می نمایند و امروز یک منطقه مالی است که ارزش مالی آن بر بالغ بر 4 هزار میلیارد تومان است؛ این شهرک نه با سرمایه دولت و نه با سرمایه صاحبان سرمایه ساخته شده است.

کشمیری همچنین با اشاره به کارکرد مالی شهرک های علمی و تحقیقاتی از ابتدا تا به امروز و خروجی دستاوردهای آن، شرح داد: ایجاد شرایط لازم و تأمین خدمات و حمایت های مورد احتیاج برای شکل گیری و رشد کسب وکارهای دانش بنیان، اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی و جلوگیری از مهاجرت نخبگان، فراوری ثروت از علم و تجاری سازی دستاوردهای علمی و مشارکت و ایفای نقش در توسعه منطقه ای و رسیدن به اقتصاد دانش بنیان از جمله مأموریت ها و اهداف شهرک های علمی و تحقیقاتی می باشد.

قائم مقام معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم در امور فناوری در ادامه شاخص های کلیدی رقابت بین دانشگاه ها را آموزش، پژوهش، نوآوری، فناوری، اشتغال پذیری و ارزش آفرینی دانش آموختگان، روابط بین الملل، امکانات و زیرساخت ها، آموزش از راه دور، فضای فرهنگی و مسئولیت اجتماعی، بیان کرد.

کشمیری گفت: تغییر در نگاه ما به کارکرد مؤسسات پژوهشی و دانشگاه ها یک اصل اجتناب ناپذیر است و برای تغییر در کارکرد دانشگاه ها و مراکز پژوهشی تاکید بر ارزش های مالی، ارزش های اجتماعی، ارزش های فرهنگی و ارزش های فناوری است و این همان چیزی است که از آن با دانشگاه کارآفرین یا دانشگاه نسل سوم نام می بریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به عملکرد پارک های علم و فناوری در مقابله با چالش کرونا اشاره نمود و گفت: پارک علم و فناوری خراسان رضوی، دانشگاه و پارک علم و فناوری شریف، پارک علم و فناوری گلستان، شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و دانشگاه صنعتی امیرکبیر از جمله مراکزی هستند که در این خصوص بسیار خوب عمل کردند و به کشور یاری کردند.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم همچنین نگاهی اجمالی به آمار و ارقام و عملنمودها در پارک های علم و فناوری در مقابله با کرونا داشت و گفت: بیش از 450 شرکت در حوزه کرونا به فراوری ماسک و مواد ضدعفونی نماینده و بیش از 150 شرکت به فراوری تجهیزاتی مانند کیت های تشخیص، مخازن اکسیژن، دماسنج های غیرتماسی، لباسهای حفاظتی و ونتیلاتور پرداختند.

وی در سرانجام گفت: پژوهشگاه مواد و انرژی مجموعه ای عظیم و دارای پژوهشگران فرهیخته ای است که می بایست در سکوی ارتقا بایستند و خود را به صندلی بالاتری برسانند.

لازم به ذکر است کشمیری از ساختمان سبز، نمایشگاه دائمی دستاوردها و تجهیزات فناورانه و همچنین پایلوت های پژوهشگاه مواد و انرژی بازدید کرد.

منبع: خبرگزاری فارس

به "تغییر رویکرد در نظام پژوهش و آموزش عالی، اصل اجتناب ناپذیر امروز است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغییر رویکرد در نظام پژوهش و آموزش عالی، اصل اجتناب ناپذیر امروز است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید