چرا تهران زلزله آمد؟!

به گزارش وبلاگ نرم افزار سریر، زلزله 5.2 ریشتری تهران را لرزاند

زمین لرزه ای به بزرگی 5.2 ریشتر دیشب تهران، البرز و حوالی مشکین دشت را لرزاند. به گزارش خبرگزاری های رسمی کشور استان ها گیلان، قم و مرکزی هم در اثر این زلزله لرزیدند. در شرایط کنونی که هنوز تعیین نیست زلزله ای که آمده است اصلی بوده یا خیر؛ ضروری است که تمامی افراد آرامش خود را حفظ نمایند و تمرکز لازم برای انجام نکات ایمنی در هنگام حادثه داشته باشند. خبرنگاران در این گزارش می خواهد درباره زلزله 29 آذر و نگرانی هایی که بعد از این زمین لرزه 5.2 ریشتری وجود دارد صحبت کند.

چرا تهران زلزله آمد؟!

در گزارشی که از مرکز لرزه نگاری کشور به طور رسمی اعلام شد زلزله 20 آذر ماه دارای بزرگی 5.2 ریشتر بوده و در مرز استان های تهران، البرز و حوالی ملارد اتفاق افتاده است. فاصله این زمین لرزه با شهر تهران 39 کیلومتر و با شهر کرج 29 کیلومتر بوده به لطف الهی این زلزله به غیر از تعداد محدودی آسیب های سرپایی جانی، که طبق گزارش ها بر اثر فرار بوده نه زیرش آوار مقدار خسارات و تلفات بسیار کم بوده است. مسئولین کشور از مردم خواسته اند که در حفظ آرامش خود کوشا باشند و به شایعات موجود گوش فرا ندهند. رییس سازمان مدیریت بحران کشور خاطرنشان کرد بر اساس گزارش هایی در بعضی از نقاط جاده چالوس ریزش کوه اعلام شده است.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور اسماعیل نجار، اعلام نموده که پس از وقوع زمین لزره تیم های ارزیابی در مناطقی که مرکز زمین لرزه 5.2 ریشتری بوده اعزام شده اند تا گزارش هایی را مبنی بر زمین لرزه به وجود آمده ارائه کنند. نجار با بیان اینک بر اساس گزارش های اولیه دربخش هایی از جاده چالوس ریزش کوه گزارش شده است، شهروندان حتما به دستورات پلیس راه گوش نموده و به هیچ عنوان از جاده چالوس تردد نکنند. لازم به ذکر است که این زمین لرزه باعث فعال شدن گسل اشتهارد به مشکین دشت شده، لازم به ذکر است که گسل اشتهارد برای آخرین بار حدود 800 سال پیش به وسیله زلزله ای با قدرت 7.2 ریشتر فعال شده بوده و تا به امروز این گسل هیچ فعالیتی نداشته است. اما با توجه به زلزله 5.2 ریشتری که شب گذشته آمد سبب شده تا این گسل مجدد فعال گردد. از همین رو مسئولین خاطر نشان کردند که افراد علاوه بر حفظ آرامش و خویشتن داری سعی در رعایت نکات ایمنی و بعلاوه جمع آوری مقداری لوازم مهم و مورد احتیاج بکنند تا در صورت بروز حادثه تونایی مقابله را داشته باشند.

مرتضی سلیمی، رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در پی زلزله 5.2 ریشتری که در استان تهران و البرز رخ داد، خاطرنشان کرد که تمامی نیروهای این سازمان آماده باش هستند تا امنیت را در خاطر هموطنان برقرار کنند.

شرکت های هواپیمایی و فرودگاه ها خاطرنشان کردند، با وجود زلزله هیچ مسئله ای برای اعزام و پذیرش مسافران و نشست و برخاست هواپیما در فرودگاه مهرآباد وجود ندارد و پرواز ها به طور معمول در حال اجرا است.

بعلاوه رییس سازمان مدیریت بحران خاطرنشان کرد که شهروندان عزیز در پی حادثه به وجود آمده از تماس های غیرضروری با مراکز امداد و فوریتی خودداری کنند.

آمار مصدومان زلزله 29 آذر تهران و البرز

رییس سازمان مدیریت بحران کشور از آخرین آمار مصدومان زمین لرزه اعلام داشت که : هیچ گونه مصدومیتی مبنبی بر ریزش آوار و تخریب تا به امروز گزارش نشده است.

بعلاوه وی اعلام داشت که در حاشیه جلسه مدیریت بحران شهر تهران در خصوص آمار مصدومان زلزله :

تعداد یک نفر در استان ساوه و 42 نفر در استان البرز در اثر زمین لرزه به مراکز درمانی مراجعه نموده اند، در تمامی موارد دلیل مصدومیت در حین فرار از حادثه گزارش شده است. لذا خواهشمند هستیم که مردم آرامش خود را در مواقع اضطرار حفظ کنند.

اما نگرانی هایی که برای رخ دادن زمین لرزه بزرگتر در تهران وجود دارد

علی مرادی رئیس مرکز لرزه نگاری کشور اذعان داشت : احتمال فعال شدن گسل اشتهارد پس از 800 سال وجود دارد و هموطنان عزیز سعی در رعایت نکات ایمنی حتی الامکان بکنند. بعلاوه وی خاطرنشان کرد که ما تعداد چندین پس لرزه را داشته ایم که هم اکنون معین نشده است که زمین لرزه اصلی به وقوع پیوسته است یا خیر؛

چند نکته ایمنی در حین وقوع زمین لرزه

  1. از پنجره ها و کمدهای بلند که بدون بست های محکم هستند و احتمال سقوط آنها وجود دارد دوری کنید.
  2. هنگام بروز در زیر میز ناهار خوری یا میز تحریر و یا تخت خواب پناه بگیرید و چنانچه در اثر زلزله حرکت کردند پایه های آنها را با دستانتان محکم بگیرید.
  3. در کنار کنج دیوارها پناه بگیرید و سر خود را با بازوان خود بگیرید و حرکت کنید.
  4. نکاتی که بایستی در زمان زلزله رعایت کنیم:
  5. حداقل یک چراغ در منزل روشن نگه دارید.
  6. درب های اتاق ها و درب اصلی منزل را حتی الامکان قفل نکنید.
  7. پوشیدن لباس گرم و لباسهایی که بتوان در بیرون منزل پوشید.
  8. داروهای مورد استفاده را در جا معین قرار دهید.
  9. گوشی موبایلتان را کاملا شارژ نمایید.
  10. زیورآلات و اشیا قیمتی را در کیفی کوچک و قابل حمل سریع در نزدیکیتان قرار دهید.
منبع: الی گشت

به "چرا تهران زلزله آمد؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا تهران زلزله آمد؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید