تنگ بستانک بهشت گمشده شیراز

به گزارش وبلاگ نرم افزار سریر، در شیراز علاوه بر انواع جاذبه های طبیعی و تاریخی، بهشتی وجود دارد که به بهشت گمشده شیراز معروف است. جنگل های زیبای چنار و بلوط، آبشارهای متعدد، صدای دل نشین پرندگان و منظره ها شگفت انگیز و مبهوت کننده این منطقه باعث شده است این بهشت زمینی هواداران زیادی داشته باشد. بهشت گمشده به قدری زیباست که انسان بعد از تماشا عکس هایش دلش می خواهد همانجا اقدام به خرید بلیط هواپیما شیراز نموده و با بلیط مقرون به صرفه هواپیما خود را به این طبیعت چشم نواز برساند.

تنگ بستانک بهشت گمشده شیراز

آشنایی با بهشت گمشده شیراز یا تنگ بستانک

در میان منطقه ای بیابانی و در کمال تعجب و شگفتی منطقه ای عمدتا با پوشش جنگلی و کوهستانی به مساحت 20 هزار هکتار و با میانگین ارتفاعی بین 1700 تا 3700 متر واقع شده است. این منطقه در جوار رشته کوه دنا قرار گرفته و پوشش جنگلی آن در دامنه کوه ها گسترده است. از شگفتی های این منطقه می توان به آبشارهای معروفش، چشم انداز چشم نواز دریاچه سد درودزن در راستا این آبشارها، جنگل های انبوه بلوط و معماری روستاهای منطقه در کنار زیبایی های طبیعی و شالیزارها در راستا رسیدن به تنگه بستان، اشاره نمود.

بهشت گمشده شیراز

تنگه بستانک یا همان بهشت گمشده شیراز بین دو روستای زیبای منگان و محجن آباد واقع شده است و راستای رویایی را برای رسیدن به آن باید طی کنید. به این صورت که وقتی از پیچ و خم کوه ها و از نزدیکی روستاها عبور می کنید به یک کوچه باغ رویایی می رسید، در میان کوچه باغ سرسبز رودخانه ای در جریان است و درختانی بلند بالا و زیبا شما را تا دم تنگه همراهی می نمایند. پس از وارد شدن به تنگه سرسبزی و زیبایی اطراف باعث می گردد نفستان را در سینه حبس کنید. تنگه از سمت شرق به غرب کشیده شده و در بین دیواره های عمودی کوه ها کاملا محصور شده است.

آب و هوای بهشت گمشده شیراز

در تنگ بستانک دمای هوا از نواحی مجاور بسیار پایین تر است. علت این امر آن است که نور خورشید به صورت مستقیم به تنگه نمی تابد و عمده پوشش گیاهی منطقه بستر سنگی و درختان چنار و گردو هستند که به صورت متراکم در منطقه قرار دارند. بهشت گمشده شیراز دارای اقلیم ایرانی تورانی است که باعث می گردد تابستان هایی خشک و زمستان هایی بسیار سرد داشته باشد. از نظر آب و هوایی برترین فصل سفر به تنگه بستانک از اوایل اردیبهشت ماه تا اواخر مرداد ماه است. در این بازه زمانی باغ ها پر از شکوفه شده و طبیعت بسیار سرسبز و سرزنده خواهد شد، رودها از بارش زمستان و اوایل بهار در پرآب ترین حالت خود هستند، آب و هوا بسیار مطلوب و بعلاوه قدم زدن میان درختان سرسبز و زیر نور خورشید دلپذیر است و گردشگران زیادی برای سفر به تنگه می آیند. توصیه می گردد از سفر به تنگه بستانک در فصول پاییز و زمستان خودداری کنید چراکه سرمای زیاد و یخبندان ممکن است برای شما خطرآفرین گردد.

تنگه بستانک

زیست بوم و پوشش گیاهی و جانوری بهشت گمشده

منطقه تنگ بستانک یا همان بهشت گمشده شیراز در حوزه آبریز رودخانه کر و سد درودزن قرار گرفته است که این موقعیت جغرافیایی تمام زیست بوم و ویژگی های این منطقه را تحت تاثیر قرار می دهد. آب تمامی روستاهای اطراف بهشت گمشده به وسیله همین رود تامین می گردد. آب کافی و هوای مناسب و خاک حاصلخیز سبب شده است که کشاورزی و باغداری در این روستاها رونق داشته باشد.

در خود تنگه بستانک درختانی مانند بادام، پسته، زرشک، بلوط، چنار، گردو و دیگر گیاهان سایه پسند رشد می نمایند و محصول قابل توجهی دارند. انواع گیاهان دارویی نیز در جنگل های بهشت گمشده می رویند که در میان این گیاهان می توان به نمونه هایی مانند خارشتر، درمنه، شیرین بیان و گون اشاره نمود.

پوشش گیاهی در بهشت گمشده شیراز

کشتزارهای زیبا اطراف این منطقه، صدای پرندگان با پشت زمینه صدای آب در جنگل های بلوط بهشت گمشده در سفر به تنگه روح را جلا می دهد. جانوران منطقه تنگ بستانک تنوع بالایی دارند، از انواع پرندگان شکاری گرفته تا مرال، خرس قهوه ای، سمور، سنجاب، روباه، میش، قوچ، بز وحشی و خرگوش، همگی در بهشت گمشده شیراز زندگی می نمایند.

بهشت گمشده شیراز کجاست؟

بهشت گمشده شیراز در بخش کامفیروز شهرستان مرودشت و در 120 کیلومتری شمال غربی شیراز واقع شده است.

علت نام بهشت گمشده

نام اصلی بهشت گمشده شیراز تنگ بستانک است. علت نام گذاری بهشت گمشده برای این منطقه آن است که آبشارهای روان و رودهای خروشان، نسیم ملایم و آفتاب دلچسب، منظره ها کوهستانی و دشت های خرم، این منطقه را به بهشتی زیبا بدل نموده است و از آنجایی که تا پیش از سال 1360، این منطقه زیاد شناخته شده نبود و کمتر کسی از وجود این ییلاق سرسبز خبر داشت، نخستین گردشگران و مردم محلی لقب بهشت گمشده را به این منطقه دادند. در حال حاضر تنگ بستانک یا بهشت گمشده از زیباترین ییلاق های نزدیک به جنوب ایران به شمار می رود.

آبشار در بهشت گمشده شیراز

تفریحات در بهشت گمشده شیراز

در تنگ بستانک می توانید در راستا تنگه پیاده روی کنید و از منظره ها زیبای تنگه لذت ببرید. آب تنی در چاله ای معروف به استخر نه متری، کوهنوردی در ارتفاعات بهشت گمشده، کمپ و چادر زدن در جنگل های سرسبز تنگه و عکاسی از فعالیت هایی ست که می توانید در سفر خود به بهشت گمشده شیراز انجام دهید.

لوازم ضروری برای سفر یک روزه به تنگه بستانک

اگر قصد سفری یک روزه به تنگه بستانک مرودشت را نموده اید، یادتان نرود وسایل زیر را همراه خود ببرید:

آب آشامیدنی، داروهای شخصی، تلفن همراه، شارژر موبایل، زیرانداز، دفترچه بیمه، لیوان، پاور بانک، کوله پشتی یکروزه، یک وعده غذای سبک، میان وعده، فلاسک چای، کفش پیاده روی، لباس مناسب فصل، کیسه زباله

دیدنی های اطراف بهشت گمشده شیراز

در اطراف بهشت گمشده شیراز جاذبه های طبیعی بسیاری وجود دارد که می توانید بعد از بازدید از تنگه بستانک سری به آن ها هم بزنید. از مهم ترین جاذبه های طبیعی اطراف تنگ بستانک می توان به رود کر، سد درودزن، آبشار مارگون و روستاهای زیبای اطراف این منطقه اشاره نمود. دره تنگ براق از دیگر جاذبه های طبیعی اطراف تنگ بستانک است که در 45 کیلومتری آن و در شمال غربی بهشت گمشده شیراز واقع شده است. دره تنگ براق نیز از ییلاقات استان فارس است که دارای آبشارهای زیبا، رودخانه های پرآب و سنگ نوشته ای تاریخی می باشد.

سد درودزن

از جاذبه های تاریخی اطراف بهشت گمشده نیز می توان به نقش رستم، نقش رجب و تخت جمشید اشاره نمود که در حدود 100 تا 200 کیلومتری تنگه قرار دارند.

اقامت در بهشت گمشده شیراز

برای اینکه در بهشت گمشده یا در نزدیکی آن شب را بگذرانید می توانید در اقامتگاه بهشت گمشده شیراز یا دیگر اقامتگاه های بوم گردی و خانه های محلی بمانید. اگر در پی هتل در بهشت گمشده شیراز هستید باید بدانید که در خود منطقه هتلی پیدا نمی گردد و باید به شهرهای اطراف مانند مرودشت یا شیراز در فاصله 134 کیلومتری بروید. در بهشت گمشده و منطقه ها اطراف آن به علت ظرفیت های گسترده گردشگری که وجود دارد، زیر ساخت های مناسبی برای اقامت گردشگران تعبیه نموده اند. راه دیگر کمپینگ است که می توانید به صورت مجهز سفر نموده و در جنگل چادر بزنید. بعلاوه در بهشت گمشده در منطقه ای بر روی آب تخت های روانی قرار داده اند که در ازای مبلغی اجاره داده می گردد. یادتان نرود تنگ بستانک از سرمایه های با ارزش طبیعی در استان فارس است پس در حفظ این طبیعت زیبا خودتان را مسئول دانسته و جز رد پایتان چیزی باقی نگذارید.

تنگ بستانک شیراز

راستا دسترسی به بهشت گمشده

از دو طریق می توان از شیراز به بهشت گمشده دسترسی پیدا کرد. راه اول که راه کوتاه تری نیز هست به وسیله جاده روستای بیضا می باشد. بدین ترتیب که باید در شمال غربی شیراز وارد جاده روستای بیضا شده و پس از عبور از روستاهای بیضا و پشت باغ از خروجی سمت راست جاده به سمت روستای هفتخوان بروید و سپس به سمت چپ بپیچید و این راستا را تا رسیدن به بخش کامفیروز ادامه دهید. تنگ بستانک پس از کامفیروز و قبل از روستای مهنجان قرار گرفته است. بهشت گمشده شیراز روی نقشه به وسیله این راستا حدودا 120 کیلومتر تا شیراز فاصله دارد.

درصورتی که بخواهید از زیبایی ها و جاذبه های مرودشت مانند تخت جمشید، نقش رستم و نقش رجب نیز بازدید کنید، بهتر است به وسیله مرودشت به بهشت گمشده بروید. از شیراز تا مرودشت حدود 50 کیلومتر و از مرودشت تا کامفیروز نیز 100 کیلومتر را خواهید داشت. پیمودن این راستا حدودا 2 ساعت و ربع زمان خواهد برد.

سوالات متداول

بهشت گمشده شیراز کجاست؟

بهشت گمشده شیراز در بخش کامفیروز شهرستان مرودشت و در 120 کیلومتری شمال غربی شیراز واقع شده است.

آیا می توان در بهشت گمشده شیراز اقامت کرد؟

در بهشت گمشده امکان کمپینگ وجود دارد. بعلاوه آنجا در منطقه ای بر روی آب تخت های روانی قرار داده اند که در ازای مبلغی اجاره داده می گردد.

چگونه از شیراز به تنگه بستانک برویم؟

باید در شمال غربی شیراز وارد جاده روستای بیضا شده و پس از عبور از روستاهای بیضا و پشت باغ از خروجی سمت راست جاده به سمت روستای هفتخوان بروید و سپس به سمت چپ بپیچید و این راستا را تا رسیدن به بخش کامفیروز ادامه دهید. تنگ بستانک پس از کامفیروز و قبل از روستای مهنجان قرار گرفته است.

چرا بهشت گمشده را به این نام می شناسند؟

آبشارهای روان و رودهای خروشان، نسیم ملایم و آفتاب دلچسب، منظره ها کوهستانی و دشت های خرم، این منطقه را به بهشتی زیبا بدل نموده است و از آنجایی که تا پیش از سال 1360، این منطقه زیاد شناخته شده نبود و کمتر کسی از وجود این ییلاق سرسبز خبر داشت، نخستین گردشگران و مردم محلی لقب بهشت گمشده را به این منطقه دادند.

نام چند مورد از دیگر تنگه های زیبای ایران چیست؟

تنگ گنجه ای، تنگه تاریخی شیرز، تنگه براق

تنگه براق کجاست؟

دره تنگ براق از دیگر جاذبه های طبیعی اطراف تنگ بستانک است که در 45 کیلومتری آن و در شمال غربی بهشت گمشده شیراز واقع شده است

نام اصلی بهشت گمشده شیراز چیست؟

تنگه بستانک

منبع: تریپ

به "تنگ بستانک بهشت گمشده شیراز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنگ بستانک بهشت گمشده شیراز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید