پیش به سوی تل شیطان در دق سرخ زواره

به گزارش وبلاگ نرم افزار سریر، خبرنگاران : پا که به بخش های مرکزی کویر دق سرخ زواره بگذاری ناگهان تپه های ماسه ای جزیره مانندی پیش چشمت قد علم می نماید که به تل شیطان معروف هستند.

پیش به سوی تل شیطان در دق سرخ زواره

به گزارش وبلاگ نرم افزار سریر ، شهر زواره از توابع شهرستان اردستان است. در شمال استان اصفهان و در جنوب کویر نمک قرار گرفته. بعضی تاریخ دانان می گویند زادگاه کاوه آهنگر است. قدمتی کهن و باستانی دارد و نامش را از زواره برادر رستم گرفته اند. از قرن چهارم با عنوان مدینه السادات نامیده شد و در طی قرون گذشته تاریخ دانان بسیاری در آثار خود به نام زواره و شخصیت های برجسته آن پرداخته اند.

ساختار گلی زواره و معماری ایرانی اصیل آن همواره این جا را به یک مقصد عالی برای دنیاگرد های خارجی تبدیل کرده. اما جالب اینکه این روزها و در فصل سفر به کویر، کویر دق سرخ زواره بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

کویر دق سرخ وسعتی به طول تقریبی 50 کیلومتر و عرض 20 کیلومتر را در شمال شرقی شهر زواره از آن خود کرده است. با کوه هایی کم ارتفاع در کنار جنگل های تاغ که از کویر مرکزی ایران جدا شده است. یکی از جاذبه های این کویر هم تپه شنی بزرگی است که تقریباً در مرکز این کویر واقع شده است و آشیانه عقاب های منطقه است. جایی که در میان بیشتر کویرنوردان به آشیانه عقاب معروف شده است. جالب است به شما بگویم در این کویر معادن نمک، طلا و سرب وجود دارد و احتمالاً نفت نیز در آن پیدا می گردد.

یک لایه نمک با ضخامت متغیر سطح کویر را پوشانده است. شب ها روشنایی مهتاب بر این دشت نمک می تابد و بلورهای نمک نور را بازتاب می دهند. این پدیده سطح کویر را به شکل چشم نوازی درخشان می نماید و مانند آینه ای خرد شده در هر گوشه کویر پراکنده است. از این روست که کویر دق سرخ مأوای کمپ زنان و علاقمندان به کمپینگ در کویر است.

علاوه بر این زمین ها، چندضلعی های نمکی حاشیه کویر شکل دیگری است که چشم اندازی دیدنی دارد و گاهی ارتفاع آن ها تا 15 سانتی متر هم می رسد. در محدوده میانی کویر به علت نمک فوق العاده زیادی که دارد، حتی گیاهان نمک دوست نیز به چشم نمی خورند.

تپه های ماسه ای مهم ترین اشکال این منطقه را تشکیل می دهند و به صورت آشکاری جهت حرکت باد را نشان می دهد و چند ضلعی های نمکی کاسه ای و گنبدی شکل آن از دیگر شگفتی های این منطقه است که ارتفاع آن گاهی تا 15 سانتی متر می رسد. در جایی هم سطح کویر شبیه زمین شخم زده و یا به اصطلاح گل کلمی است و آن زمانی است که کویر تا حدودی رطوبت خود را از دست می دهد.

زمانی که به دق سرخ سفر می کنید باید سواری ها را در یکی از روستاهای مهاباد، موغار، حسن آباد، جعفرآباد، امیران، علی آباد و کچورستاق گذاشته و به کویر بروید.در قسمت های مرکزی کویر تپه های ماسه ای جزیره مانندی به چشم می خورند که به تل شیطان معروفیت دارد. فرم کلی تل شیطان به شکلی است که جهت حرکت راستا باد را به خوبی نمایش می دهند و عکس های فوق العاده ای را می توانید هنگامی که نور مهتاب روی آن ها افتاده و سایه شان بر زمین نقش بسته است، از آن ها ثبت کنید.

آدرس کویر دق سرخ

ابتدا به اردستان و سپس به زواره بروید، می توانید به روستای علی آباد یا روستای دنیا آباد برسید. روستای دنیا آباد روستای بسیار کوچکی است و بسیاری از ساکنانش آنجا را ترک کرده اند. از روستا به سمت شمال شرقی حرکت کنید و راه را درون جاده ای خاکی ادامه دهید. راستا بیابانی است و هیچ شباهتی به کویر ندارد اما پس از یک ساعت و نیم با سواری ها به حاشیه نمکزار می رسید.

منبع: توریسم آنلاین

به "پیش به سوی تل شیطان در دق سرخ زواره" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش به سوی تل شیطان در دق سرخ زواره"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید