جمهوریت ترکیه: رفتار غرب در قبال کرونا در چین و ایران دو رویانه بود

به گزارش وبلاگ نرم افزار سریر، تحلیلگر روزنامه جمهوریت معتقد است که رفتار دولت دونالد ترامپ و اروپایی ها در قبال ویروس کرونا در زمانی که چین و ایران گرفتار شده بودند، با واکنش های بعدی آنها قابل مقایسه نبوده و کاملاً دو رویانه است.

جمهوریت ترکیه: رفتار غرب در قبال کرونا در چین و ایران دو رویانه بود

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ نرم افزار سریر، در شرایطی که شمار بیماران مبتلا به ویروس کرونا در کشور ترکیه به 6 نفر رسیده و موجی از نگرانی، مردم، افکار عمومی و رسانه های این کشور را در بر گرفته است، تحلیل گران ترکیه سراغ این موضوع رفته اند که مواجهه دنیای غرب با ویروس کرونا به چه شکلی بوده است؟

تحلیل گر روزنامه جمهوریت معتقد است که رفتار دولت دونالد ترامپ و اروپایی ها در قبال ویروس کرونا در در زمانی که چین و ایران گرفتار شده بودند، با واکنش های بعدی آنها قابل مقایسه نبوده و کاملاً دورویانه است.

یادداشت مصطفی ک. اردم اول، از تحلیل گران روزنامه جمهوریت چاپ ترکیه، حاوی نکات جالبی است.

کرونا، چین، ایران و دورویی آمریکا و اروپا

جنگ تجاری عظیمی که بین آمریکا و چین وجود دارد یک واقعیت غیرقابل کتمان است. در چنین شرایطی چه کسی می تواند بگوید که دونالد ترامپ به خاطر برخورداری از فزونی قدرت در برابر اقتصاد عظیم چین، از انتشار ویروس کرونا شاد نشده و این موضوع را در محاسبات خود لحاظ ننموده است؟

از دیگر سو فراموش نکنیم که آمریکا برای به زانو در آوردن ایران، دست به اقدامات گسترده ای زده است. اما هر کاری کرد نتوانست کشورهای مختلف دنیا را برای اعمال فشار بر ایران قانع کردن کند.

در چنین شرایطی چه کسی می تواند بگوید که دونالد ترامپ دلخوش و امیدوار به این نیست که ایران به خاطر کرونا به زانو بیفتد؟

در شرایطی که هنوز پای ویروس کرونا به آمریکا و اروپا نرسیده بود، گروه موسوم به فشار حداکثری، تمام توان خود را به کار گرفت تا از راه های مختلف بر دونالد ترامپ اعمال نظر کند.

آنها به دنبال ان بودند که ترامپ، ایران را از هر نظر تحریم کند. یکی از این تحریم ها موضوع دارو بود و در شرایط سخت و سخت، فروش هرگونه دارو به ایران را ممنوع کردند و تجارت کالاهای طبی و پزشکی ایران دچار مشکل شد. آن هم در شرایطی که در ایران نزدیک به 200 نفر به خاطر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده و 4000 نفر نیز به بیماری مبتلا شده بودند.

اندکی پس از آن که به شکل تدریجی ویروس کرونا از چین به کشورهای دیگر رسید آمریکا بازهم قصد نداشت این موضوع را جدی بگیرد و دونالد ترامپ با ادبیات طنزآمیز خود یک بار دیگر این موضوع را به شوخی گرفت و اعلام نمود که ویروس کرونا چیزی در حد یک آنفولانزا و سرماخوردگی ساده است و با یک معجزه کوچک همه چیز رفع می گردد.

اما شواهد نشان می داد که دونالد ترامپ و هواداران او با آن که کرونا را جدی نگرفته اند و وانمود می نمایند که از آن ترس و واهمه ای ندارند، اما در عین حال به این امید بسته اند که این ویروس خطرناک به اقتصاد چین لطمات عظیمی بزند.

در خصوص ایران هم باید چنین گفت که تیم سیاسی دونالد ترامپ در تمام نظریات سیاسی و امنیتی خود در ارتباط با این کشور، موضوع کرونا را نیز همچون یک فرصت تلقی نموده اند.

اما حالا ظاهراً این مسئله برای خود آمریکا هم تبدیل به یک معضل شده و آن را جدی گرفته اند. به همین خاطر شرایط اضطراری ملی در آمریکا اعلام شده و تیم دونالد ترامپ نیز از این وحشت دارد که آمریکا به شکل جدی دچار مشکل گردد.

اما در عین حال نقدها جدی از این مسئله مطرح شده که چرا دونالد ترامپ در شروع، مسئله را به عنوان یک ویروس بی اهمیت تلقی کرد و به آن اهمیت نداد؟

در پاسخ به این سوال آندره سالیوان در یکی از مقالات انتقادی خود سیاست های تیم ترامپ را به چالش کشیده و اعلام نموده است: دونالد ترامپ، حتی در این مسئله مهم و حیاتی، ترجیح می دهد مانند یک رهبر نژادپرست و خودپسند عمل کند و چنین تصوری را به مردم القا کند که گویی فقط چین دچار مشکل می گردد و راهی پیدا کند تا به زعم خود، چین را تحقیر کند.

اما در وصف حرکت زشت اروپایی ها نیز باید به این نکته اشاره نمود در زمانی که آمریکا در برابر چین به شکل جدی جنگ تجاری و گمرکی را شروع نموده بود، ایتالیا نیز در کنار آمریکا ایستاده و علیه چین موضع گیری کرد.

اما زمانی که ایتالیا دچار ویروس کرونا شد، فقط چین به داد ایتالیا رسید. در آن شرایط سخت، چین به شکل سخاوتمندانه، دست کمک دراز نموده و همراه با یک اکیپ 9 نفره، ده ها تن دارو و کالای بهداشتی به کشور سالمند ایتالیا فرستاد.

از دیگر سو، تحلیلگری به نام گابریل آندراده، در خصوص رویکرد آمریکا به ویروس کرونای چین بر این باور است که آمریکا به دنبال آن است تا مسئله کرونا را به یک فرصت تاریخی برای تحقیر چین تبدیل کند.

این تحلیلگر معتقد است که چنین خطای عظیمی می تواند پیامدهای خطرناکی به دنبال بیاورد چرا که چین به عنوان یک غول عظیم شرق آسیا بر تمام کشورهای اروپایی و آمریکا تاثیر می گذارد و اگر بخواهند چین را به زانو در بیاورند، چنین چیزی به معنی ضرر و خسارت در بازارهای دنیا است. در نتیجه باید در چنین ماجرایی از هرگونه تفکر تاریخی نژادپرستی دوری کرد و به فکر آسیا ستیزی و چین ستیزی نباشیم.

این تحلیلگر همچنین به یک مسئله سیاسی فرهنگی مهم اشاره نموده و معتقد است که آمریکا از توسعه فرهنگی مکتب آشپزی و غذایی چینی در دنیا نگران است و به همین خاطر می خواهد در ماجرای کرونا، انتشار و ابتلای این ویروس را به آشپزی چینی و غذاهای چینیها ربط دهد که چنین چیزی کاملاً غیر منطقی است.

سازمان بهداشت دنیای نیز اعلام نموده مسئله انتشار ویروس و بیماری های واگیردار و اپیدمیک، نباید به ابزاری برای تقویت تفکرات نژادپرستانه بدل گردد.

این سازمان با اشاره به نوع فعالیت بعضی از رسانه های آمریکایی و اروپایی در خصوص پوشش اخبار کرونا، به این مسئله اشاره نموده اند که نامیدن کرونا به عنوان یک ویروس چینی یا ربط دادن آن به قاره آسیا، نوعی از نژادپرستی است که از خود ویروس، خطرناک تر است.

مصطفی .ک . اردم اول روزنامه جمهوریت

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "جمهوریت ترکیه: رفتار غرب در قبال کرونا در چین و ایران دو رویانه بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جمهوریت ترکیه: رفتار غرب در قبال کرونا در چین و ایران دو رویانه بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید