انجام 220 مورد بازدید از ساختمان شهرهای استان زنجان

به گزارش وبلاگ نرم افزار سریر، خبرنگاران/زنجان رئیس اداره نظام مهندسی، مقررات ملی و کنترل ساختمان اداره راه و شهرسازی زنجان، گفت: 220 مورد بازدید از ساختمان شهرهای استان زنجان اجرا شده است.

انجام 220 مورد بازدید از ساختمان شهرهای استان زنجان

احسان ذبیحیان ظهر امروز (22 آبان ماه) در جمع وبلاگ نرم افزار سریر با اشاره به فعالیت اداره نظام مهندسی و مقررات ملی ساختمان به عنوان زیرمجموعه اداره کل راه و شهرسازی، اظهار کرد: فعالیت این اداره در حوزه مسائل مربوط به نظام فنی و مهندسی ساختمان همچون ساخت و سازهای شهری و روستایی، صدور پروانه اشتغال به کار مهندسی و نظارت عالیه بر عملکرد همه اشخاص و نهادهایی که در این حوزه فعالیت می نمایند، است.

وی با اشاره به اینکه صدور پروانه اشتغال مهندسی برای مهندسان از جمله وظایف این اداره است، بیان کرد: طبق قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، اشخاصی که دارای مدرک کارشناسی و کاردانی در حوزه مهندسی ساختمان هستند در صورت تمایل برای فعالیت در حوزه نظام فنی و مهندسی ساختمان، باید پروانه اشتغال به کار مهندسی اخذ نمایند. این اشخاص در صورت تامین شرایط لازم (مانند قبولی در آزمون و ...) مدارک خود را به سازمان نظام مهندسی ساختمان استان و یا سازمان نظام کاردانی ساختمان استان ارایه می دهند و سازمان های مذکور نیز پس از آنالیز اولیه مدارک، در صورت تکمیل بودن موارد، پرونده را جهت آنالیز نهایی و تایید و صدور پروانه به این اداره ارسال می نمایند.

رئیس اداره نظام مهندسی، مقررات ملی و کنترل ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه صدور پروانه های اشتغال در زمینه و صلاحیت های مختلف است، گفت: پروانه شخصی حقیقی در هفت رشته ساختمانی شامل عمران، معماری، مکانیک، برق، ترافیک، شهرسازی و نقشه برداری و در صلاحیت های نظارت، طراحی، محاسبه و اجرا، صادر می گردد.

وی اضافه کرد: بعلاوه پروانه اشتغال برای اشخاص حقوقی در زمینه طراحی و نظارت و اجرای ساختمان ها برای شرکت های حقوقی صادر شده و برای ارائه خدمات آزمایشگاهی در زمینه آزمایشات بتن، ژئوتکنیک و جوش نیز پروانه اشتغال برای متقاضیان صادر می گردد. متقاضیان انبوه سازی نیز پس از تشکیل پرونده و ارائه مدارک به انجمن انبوه سازی استان، از طرف این اداره پروانه اشتغال دریافت می نمایند.

این مسئول با بیان اینکه یکی دیگر از اقدامات اداره نظارت بر مقررات ملی و کیفیت ساختمان راه و شهرسازی استان زنجان صدور پروانه اشتغال نظام فنی روستایی برای مهندسانی است که در حوزه روستاهای استان خدمات نظارت و طراحی انجام می دهند، یادآور شد: برای کاردان های ساختمان هم در حوزه ساخت و ساز برای مهندسان پروانه اشتغال صادر می گردد.

ذبیحیان ادامه داد: طبق ماده 35 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب 1374 یکی از وظایف اداره کل راه و شهرسازی، نظارت عالیه بر ساخت و ساز ساختمان ها در گستره استان است.

وی با بیان اینکه بازرسانی برای کنترل موردی ساختمان ها انتخاب شده است، اضافه کرد: همه بازرسان از مهندسان مجرب و دارای پروانه پایه یک مهندسی هستند و به صورت موردی از ساختمان های در حال احداث بازدید می نمایند و در صورت مشاهده تخلف موارد را گزارش نموده و این تخلفات که در زمینه های مختلف از جمله رعایت نکردن ضوابط شهرسازی، احداث نکردن ساختمان مطابق پروانه ساختمانی همچون اضافه زیربنا، اضافه سطح اشغال می تواند باشد، برای اصلاح موارد به شهرداری اعلام می گردد.

رئیس اداره نظارت بر مقررات ملی و کیفیت ساختمان راه و شهرسازی استان زنجان به تخلفات فنی از جمله رعایت نکردن جزئیات نقشه های اجرایی در ساخت و سازها اشاره نمود و گفت: اگر تخلف اجرا شده ناشی از عملکرد مهندسان ساختمان باشد، مهندس مربوطه به شورای انتظامی معرفی می گردد.

سنامک سامانه ای برای نظارت بر ساخت و سازها

این مسئول نظارت بر عملکرد سازمان نظام مهندسی ساختمان را از دیگر وظایف اداره نظارت بر مقررات ملی و کیفیت ساختمان راه و شهرسازی استان زنجان برشمرد و گفت: اقدامات این سازمان باید در چارچوب تعیین شده در قانون نظام مهندسی و آیین نامه اجرایی آن و ابلاغیه های وزارت راه و شهرسازی باشد.

وی همکاری با سازمان نظام مهندسی ساختمان را در حوزه آموزش را مطلوب خاطرنشان کرد و اضافه کرد: دوره های آموزشی مستمر برای مهندسان برگزار می گردد و هماهنگی برگزاری این دوره ها را سازمان نظام مهندسی انجام می دهد و بعضی از این دوره ها برای مهندسانی که می خواهند پروانه خود را تمدید و یا پایه پروانه خود را از 3 به 2 و از 2 به یک ارتقا دهند، برگزار می گردد.

ذبیحیان اضافه کرد: این دوره های آموزشی به وسیله سازمان نظام مهندسی و نظارت اداره نظارت بر مقررات ملی و کیفیت ساختمان راه و شهرسازی استان انجام و در سرانجام دوره گواهی نامه دوره آموزشی با امضای رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان و تایید اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان صادر می گردد. طی نیمه اول امسال 93 دوره آموزشی در قالب دوره های ارتقا، تمدید و وبینارهای تخصصی به وسیله سازمان نظام مهندسی ساختمان برای 2205 نفر دوره برگزار شده است.

وی با بیان اینکه در راستای نظارت عالیه از ساخت و سازها سامانه سنامک به وسیله وزارت راه و شهرسازی تهیه شده است، گفت: همه گزارش های بازرسان این اداره به طور مستقیم وارد سامانه می گردد و گزارش ها با نقطه جغرافیایی و تعیینات کامل ساختمان به همراه تخلفات ثبت شده و در این میان اقداماتی هم که برای برخورد با تخلفات اتفاق افتاده در سامانه درج می گردد.

این مسئول با اعلام این مطلب که شهروندان اگر شکایتی از ساخت و ساز ساختمان به وسیله مهندسان داشته باشند می توانند در سامانه سنامک شکایت خود را ثبت نمایند، گفت: شهروندان زنجانی می توانند هر گونه تخلف در ساخت و ساز را با مراجعه به سامانه نظارت عالیه امور مقررات ملی و کنترل ساختمان (سنامک) به آدرس https://snam.mrud.ir گزارش دهند.

انجام 220 مورد بازدید از ساختمان های شهرهای استان زنجان

رئیس اداره نظارت بر مقررات ملی و کیفیت ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان از انجام 220 مورد بازدید از ساختمان های در حال احداث زنجان اطلاع داد و اضافه کرد: بیش از 60 مکاتبه با شهرداری صورت گرفته تا به دلیل تخلفی که اتفاق افتاده ساخت و ساز را متوقف نمایند تا ایرادات اصلاح گردد.

وی با بیان اینکه سالی دو بار آزمون نظام مهندسی برای ورود به حرفه مهندسی انجام می گردد، توضیح داد: مهندسان حوزه ساختمان برای اینکه پروانه اشتغال دریافت نمایند در این آزمون شرکت می نمایند. طی امسال 3700 نفر در همه رشته های در این آزمون شرکت کردند که امیدواریم نتایج این آزمون تا اواخر آبان ماه امسال به وسیله وزارت راه و شهرسازی اعلام گردد. طی سال گذشته بیش از 1350 انواع پروانه اشتغال به کار مهندسی در حوزه ساختمان صادر شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "انجام 220 مورد بازدید از ساختمان شهرهای استان زنجان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انجام 220 مورد بازدید از ساختمان شهرهای استان زنجان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید