اصول مراقبت از ناخن

به گزارش وبلاگ نرم افزار سریر، کوتاه کردن ناخن ها باید قسمت روشن و شفاف نوک ناخن ها که حدود دو میلی متر است، به بعد باشد و پس از چیدن ناخن های اضافی چنان چه قسمت هایی تیز است و گرد نشده، باید با سوهان مناسب به آرامی آن را تراشیده به طوری که در لمس نوک ناخن زبر نباشد و هیچ گونه تیزی و زاویه ای حس نشود.

اصول مراقبت از ناخن

اصول مراقبت از ناخن

تبادل نظر با دکتر حسین طباطبایی*

آقای دکتر، برای کوتاه و مرتب کردن ناخن بهتر است از چه روشی استفاده گردد؟

ناخنگیر معمولی ولی تیز، برترین وسیله برای گرفتن ناخن ها است و از وسایلی مانند قیچی، چاقو، تیغ و غیره حتی الامکان نباید استفاده کرد.

آیا کوتاه کردن ناخن با سوهان کشیدن کار درستی است؟

کوتاه کردن ناخن ها باید قسمت روشن و شفاف نوک ناخن ها که حدود دو میلی متر است، به بعد باشد و پس از چیدن ناخن های اضافی چنان چه قسمت هایی تیز است و گرد نشده، باید با سوهان مناسب به آرامی آن را تراشیده به طوری که در لمس نوک ناخن زبر نباشد و هیچ گونه تیزی و زاویه ای حس نگردد.

شکل سر ناخن باید به چه شکلی دربیاید تا ایجاد مشکل نکند؟

نوک ناخن باید حالت مقعر به سمت خارج باشد به طوری که سر ناخن حالت گرد داشته باشد.

اگر ناخن خشک باشد، برای نرم کردن آن چه باید کرد؟

از نظر علمی باید علت خشکی ناخن آنالیز گردد. عللی مانند کم کاری تیرویید، کم خونی، فقر تغذیه و بیماری های سیستمیک باید شناسایی شوند ولی از آنجا که مهم ترین علت خشکی ناخن استفاده مستمر و بیش از حد طبیعی از شوینده ها است، بنابراین با کاهش شستشو با صابون ها و استفاده از دستکش برای کارهای شستشوی ظروف و لباس های منزل، چنانچه بهبودی حاصل نشد باید به وسیله پزشک آنالیز گردد. ولی در خشکی هایی که به علت استفاده وسواسی از شوینده ها در ناخن ها ایجاد می گردد باید مصرف شوینده ها معقول شده و از پارافین مایع برای مالیدن به ناخن ها استفاده گردد. اگر موقع مانیکور یا پدیکور متوجه تغییر رنگ، وجود تغییر شکل، نرمی یا خشکی غیرطبیعی، تغییر در جهت رشد طبیعی و غیره شدید باید به پزشک مراجعه کنید.

ناخنک چیست و چرا به وجود می آید؟ آیا می توان آن را هنگام مانیکور برداشت؟

ناخنک یا پتریژیوم چسبندگی مقاوم قسمت انتهایی بستر ناخن به صفحه ناخن است. به طور طبیعی باید منطقه نوک ناخن از بستر زیرین جدا و آزاد باشد ولی در 20 درصد موارد، بیماران در این منطقه چسبندگی درد دارند و ممکن است هر 10 ناخن انگشتان دست شان مبتلا شوند. علت آن در حدود 40 درصد، اختلالات جریان گردش خون نوک انگشتان و کاهش مقدار خون رسانی است در مواردی هم علل ژنتیکی موثر است. در اختلالات گردش خون انگشتان، پزشک به بیمارهایی مانند لوپوس اریتماتو و اسکلرودرمی فکر می نماید که مهم ترین علت ها هستند. هر چند بیماری هایی مانند دیابت، جذام، پدیده رینود، سخت شدن عصب مدیان دست و غیره هم ممکن است علت ناخنک باشند. در مواردی مصرف لاک هایی که حاوی فرمالدیید هستند برای علت ناخنک گزارش شده است.

چه افرادی صلاحیت انجام مانیکور را دارند؟

افرادی که آموزش های رسمی و مراقبت های پوست را گذارنده و مدرک رسمی دریافت و در محل کار آن را نصب نموده اند.

برخی از خانم ها با نوک سوهان ریشه ناخن خود را پاک می نمایند، آیا این کار صحیح است؟

اگر به آرامی باشد و موجب صدمه به صفحه ناخن و بستر ناخن نگردد، مانعی ندارد زیرا در نتیجه این صدمات ممکن است عفونت ها به آسانی در آنجا جایگزین شوند.

بسیاری از افراد از محلول های مقاوم نماینده ناخن استفاده می نمایند. آیا این کار تاثیری دارد؟

اگر تجویز این محلول ها به وسیله پزشک باشد و به وسیله کارخانه های معتبر ساخته شده باشد، مانعی ندارد.

هر چند وقت یک بار باید از لاک ناخن و استون و حلال ها استفاده کرد؟

از نظر پزشکی مصرف لاک های رنگی توصیه نمی گردد ولی از آنجا که از نظر زیبایی، برخی از افراد تمایل به استفاده از لا ک دارند، توصیه می گردد فقط در مراسم رسمی، جشن ها، عروسی و غیره استفاده شده و پس از سرانجام مراسم آن را پاک نمایند. افرادی که به منظور زیبایی به طور مستمر از لاک های رنگی استفاده می نمایند لازم است مکرر لاک های قبلی و قدیمی را با حلال هایی مانند استون پاک نموده و دوباره لاک تازه استعمال نمایند. حلال های لاک ها می توانند بسیار مخرب باشند به طوری که استون در تکرار مصرف به تدریج صفحه ناخن را خشک، زرد رنگ و شنماینده می سازد. از طرفی در مواردی برخی از افراد واکنش های آلرژیک یا توکسیک به لاک های رنگی نشان می دهند که علاوه بر تغییر شکل ناخن ها، پوست حاشیه ناخن ها هم قرمز، پوسته پوسته، متورم و در مواردی دچار خارش می شوند که درمان آن احتیاج به مراجعه به پزشک دارد.

نظرتان درباره استفاده از ناخن های مصنوعی چیست؟

مشکلاتی که در اثر استفاده از ناخن های مصنوعی ممکن است پیش آید، به این شکل است که بسته شدن لبه ناخن طبیعی مانع انتقال اکسیژن به صفحه ناخن می گردد و به تدریج صفحه ناخن نازک می گردد و از طرفی چنانچه تغییرات پاتولوژیک در ناخن اتفاق بیفتد، ناخن مصنوعی پلاستیکی مانع دید واضح می گردد. بعلاوه موقع گذاشتن و به خصوص برداشتن ناخن مصنوعی صدماتی به صفحه ناخن وارد می آید ولی از آن بدتر، مواردی است که افراد از ناخن مصنوعی کامل به جای ناخن طبیعی خود استفاده می نمایند، به طوری که فقط ناخن مصنوعی دیده می گردد. این ناخن ها با چسبی از جنس متاکریلات چسبانده می شوند که در مواردی سبب تخریب کامل ناخن طبیعی شده و حساسیت های تماسی شدیدی در پوست اطراف ناخن ایجاد می نمایند. بدتر اینکه برخی از بانوان به طور دایمی از این ناخن های مصنوعی استفاده می نمایند و نمی دانند که مراقبت از آنها بسیار بیشتر از ناخن های طبیعی است و به آسانی عفونت های قارچی و باکتریایی به خصوص در حاشیه و محل اتصال به پوست اطراف آن لانه گزینی می نمایند. چنانچه فردی مجبور به استفاده دایم از این ناخن است، باید هر سه هفته یک بار آن را درآورده و چند روزی از چسباندن مجدد خودداری کند. خانم ها توجه داشته باشند پیش از استفاده از ناخن های مصنوعی، کمی از چسب مورد مصرف را روی پوست بازو بمالند و بعد از 72 تا 48 ساعت آن را آنالیز نمایند تا چنانچه در محل دچار قرمزی، تورم یا خارش شدند از مصرف ناخن مصنوعی کامل پرهیز نمایند.

برخی از خانم ها روی ناخن های خود از وسایل زینتی استفاده می نمایند که گاهی به آسیب بافت ناخن منجر می گردد، در این صورت چه باید کرد؟

وسایل زینتی که به وسیله سوراخ کردن صفحه ناخن وارد آن می گردد، می تواند باعث خون ریزی بستر ناخن و محیط مساعد برای ورود میکروب ها از قبیل قارچ ها و باکتری ها باشد. بهتر است این وسایل تزیینی را خارج نموده و حتی اگر از نظر ظاهری مسئله ای نباشد، مدتی مراقب ناخن باشیم تا به تدریج سوراخ ها به طور طبیعی و خود به خود پر گردد ولی لازم است با پزشک مشورت نمایند.

پی نوشت ها :

*دبیر انجمن متخصصان پوست و مو

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون

به "اصول مراقبت از ناخن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اصول مراقبت از ناخن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید