آینده ای تمام دیجیتال برای گیمرهای کنسولی خبر بدی است

به گزارش وبلاگ نرم افزار سریر، بیشتر کنسول ها دارای درایو هستند و شما می توانید بازی های فیزیکی را برای آنها بخرید اما امروزه بازی های دیجیتال به حالت رایج و نرمال تبدیل شده اند. این مسئله می تواند برای بازیکنان کنسول ها دردسرساز گردد ولی شاید راه هایی برای اجتناب از این آینده وجود داشته باشد.

آینده ای تمام دیجیتال برای گیمرهای کنسولی خبر بدی است

اما این سؤال پیش می آید که رایانه های شخصی تماماً دیجیتال شده اند پس مشکل چیست؟

پیش از رفتن به سراغ اصل مطلب دربارهٔ کنسول ها، یک بحث رایج در جامعهٔ گیمینگ این است که گیمینگ رایانه ای سال ها پیش کاملاً دیجیتال شد و تابه حال مشکل جدی ای برای آن پیش نیامده است. حقیقت دارد که شما دیگر نمی توانید بازی های رایانه ای را به صورت دیسک بخرید و هیچ کامپیوتری در حال حاضر به صورت استاندارد همراه با درایو عرضه نمی گردد. هرچند تفاوت اصلی در این است که بازی های رایانه در بازاری باز فروخته می شوند. پی سی گیمرها می توانند از بین چند پلتفرم دیجیتال گیمینگ انتخاب نمایند. سازندگان بازی ها می توانند بازی هایشان را به صورت مستقیم بدون احتیاج به فروشگاهی مستقل به فروش بگذارند. به عنوان مثال Blizzard بازی هایش را به وسیله لانچر و فروشگاه مختص به خود به فروش می رساند.

رقابت قیمت بر روی رایانهٔ شخصی حفظ می گردد زیرا هیچ کس کنترل کامل بر روی قیمت گذاری بازی های ویدئویی ندارد. اگر یکی از فروشنده ها قیمت را بالا ببرد فروشنده ای دیگر قیمت را پایین می آورد. این شرایط خیلی با مدل باغ دیوارکشی شده ای که کنسول ها استفاده می نمایند فرق دارد.

تمام دیجیتالی شدن زیست بوم بستهٔ بازی های کنسولی را کوچک می نماید

وقتی یک کنسول می خرید تا بتوانید فقط بازی های دیجیتال بر روی آن بازی کنید شما 100% کنترل قیمت را به صاحب این پلتفرم کنسولی می دهید. برخلاف رایانهٔ شخصی شما نمی توانید بازی های دیجیتال کنسول را از هیچ کس به جز سه برند بزرگ کنسول ها نینتندو، سونی یا مایکروسافت بخرید.

این کمپانی ها هنوز هم کد بازی های دیجیتالی در اختیار فروشندگان قرار می دهند. این فروشندگان تا حدی اجازهٔ پایین آوردن قیمت ها را دارند اما وقتی که بازی های فیزیکی دیگر برای کنسول های وجود نداشته باشند چیزی نمی تواند جلوی فروش کدهای بازی های دیجیتالی به فروشگاه های مستقل را بگیرد. در حقیقت سونی فروش کدهای بازی های دیجیتالی را در فروشگاه های فیزیکی در سال 2019 متوقف کرد. اگر تنها جایی که می توانید برای کنسول خود بازی تهیه کنید به وسیله فروشگاه های دیجیتال است در نتیجه قیمت ها را می گردد تا حدبیشتر ممکن بالا برد. تنها گزینه های قانونی پیش روی شما این است که یا قیمت معین شده را بدهید یا اصلاً بازی را خریداری نکنید.

آیا رسانه ها در فرمت فیزیکی آینده ای دارند؟

سایز بازی های ویدئویی روزبه روز بیشتر می گردد و با سررسیدن SSD در کنسول ها اجازه نصب بازی های بزرگ تر را می دهد ولی بااین حال مسئله ای وجود دارد زیرا بزرگ ترین دیسک های نوری که در حال حاضر در کنسول ها استفاده می شوند دیسک های بلوری 100 گیگابایتی هستند. البته که ساخت و تهیهٔ دیسک های بلوری هزینه بالایی ندارد پس قراردادن یک بازی بر روی چند دیسک راه چارهی منطقی است. ما شاید شاهد افت قیمت اس اس دی ها به مقدار ای باشیم که امکان استفاده از کارتریج های با ظرفیت بالا ممکن گردد. این احتمال وجود دارد که مدیوم بازی های اس اس دی به نصب کامل بازی در یک درایو بومی ارجحیت پیدا کند. دانلودهای دیجیتال و بازی های بلوری در حال حاضر فضای اس اس دی کنسول ها را اشغال می نمایند ولی اگر صنعت بازی های ویدئویی سریع تر عمل می کرد لزومی به رخ دادن این اتفاق نبود.

دیسک های نوری هنوز به آخر خط نیز نرسیده اند زیرا دیسک های نوری وجود دارند که چندین برابر یک دیسک بلوری ظرفیت دارند. هرچند این به این معنا نیست که این دیسک ها به صورت تجاری عرضه و در اختیار عموم قرار می گیرند ولی می توان امید داشت که دیسک های بلوری 100 گیگابایتی انتها خط این تکنولوژی نیستند.

ازدست دادن بازی های دیجیتال

سوای از شرایط فعلی و آینده قیمت گذاری بازی های دیجیتال جنبهٔ نگران نماینده دیگر تمام دیجیتال شدن کنسول ها ازدست دادن دسترسی به بازی هاست. در جولای 2022 به نظر می رسید یوبیسافت دسترسی به بازی Assassins Creed Liberation را از کسانی که آن را پیش ازاین خریداری نموده بودند گرفته بود. حال باید گفت که از فهرست خارج کردن بازی های دیجیتال اتفاق تازه ای نیست. این پدیده معمولاً در نتیجهٔ به انتها رسیدن قراردادهای صدور مجوز رخ می دهد که از فروش نسخه های نو جلوگیری می نماید.

آنچه که کار یوبیسافت را قابل توجه نموده بود این بود که به نظر می رسید حتی دارندگان بازی دسترسی خود را ازدست داده بودند. یوبیسافت مدتی بعد دوباره بازی را وارد فهرست کرد ولی معلوم نیست آیا گزارش های اولیه در نتیجهٔ سوءبرداشت بوده اند یا خیر. بااین وجود این رخداد به عنوان گوشزدی برای بازیکنان عصر مدرن است که ممکن است خریدهایشان آن طور که فکر می نمایند امن نباشد. اخباری به دست رسیده که حاکی از آن است که فروشگاه های 3DS و PlayStation 3 بسته خواهند شد ولی سونی فعلاً هنوز این فروشگاه را از دسترس خارج ننموده است. شاید به نظر برسد زمان زیادی گذشته است اما عرضه بازی های دیجیتال بر روی کنسول ها از زمان پلی استیشن 3 و ایکس باکس 360 آغاز شد و اکنون فقط بازیکنان کنسول ها هستند که باید با حقیقت اجتناب ناپذیر خاموش شدن سرورها روبه رو شوند.

چه کاری می توانیم دربارهٔ گیمینگ تماماً دیجیتال بکنیم؟

گیمینگ دیجیتالی بی شک راحت ترین فرم بازی کردن در عصر حاضر است و حرف ما این نیست که همه باید از استفاده از بازی های دیجیتال دست کشیده و بازی ها را به صورت فیزیکی تهیه نمایند. تماماً دیجیتالی شدن بازی ها بر روی کنسول برای حفظ بقای بازی ها بد است ولی اصل مشکل نیست. باز گذاشتن دست مصرف نمایندگان در خریداری بازی ها از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار است.

بیاید پلی استیشن 5 را به عنوان مثال در نظر بگیریم. با تفاوت قیمت صددلاری شما می توانید یک پلی استیشن 5 بدون دیسک درایو بخرید. شاید قیمت 20% مقرون به صرفه تر بر روی کنسول نو وسوسه نماینده باشد اما تعداد درهایی که به روی شما بسته می گردد بسیار بیشتر از صددلاری است که ذخیره می کنید. با گذشتن از خیر درایو شما دسترسی خود را به بازی های فیزیکی و دست دوم می بندید. بازی های دست دوم به تنهایی می توانند از آن صددلاری که از روی قیمت کنسول زده اید برایتان جبران می نمایند.

حال بیایید به تفاوت قیمت بین یک بازی نو و نسخهٔ دست دوم آن بپردازیم.

ریمیک باز دیمون سولز بر روی پلی استیشن 5 یک بازی انحصاری محبوب است و قیمت استاندارد برای بازی های نو این کنسول 69.99 دلار است که در فروشگاه های فیزیکی نیز با همین قیمت به فروش می رسد.

نسخهٔ دست دوم همین بازی 39.99 دلار قیمت دارد. تفاوت سی دلار است یعنی شما تنها باید 4 بازی دست دوم بخرید تا قیمت دیسک درایو پلی استیشن 5 جبران گردد و سی دلار بیشتر در جیبتان باقی بماند. پس یک کار که بازیکنان می توانند انجام دهند خریداری کنسول های با دیسک درایو است. این حرکت به عنوان نشانه ای دیده می گردد که مصرف نمایندگان هنوز هم رسانه های فیزیکی را خریداری می نمایند.

چارهٔ دوم این است که پیش از خریداری یک بازی قیمت دیجیتال و فیزیکی آن را مقایسه کنید. در این حالت نه تنها می توانید بیشتر مواقع هزینهٔ کمتری کنید شما بعلاوه می توانید بازی هایی که دیگر قصد انجام آنها را ندارید به فروش بگذارید. تنها مشکل این است که باید چند روز برای رسیدن بازی به دستتان صبر کنید که خوب اگر شکیبا باشید مسئلهٔ بزرگی نیست.

خریدن کنسول های دارای درایو و خریداری بازی های فیزیکی راه چاره هایی کوتاه مدت هستند. در آینده بالاخره به نقطه ای خواهیم رسید که نسل کنسولی تماماً دیجیتال از نظر مالی به صرفه خواهد بود و در نتیجه دیجیتال شدن گیمینگ به عنوان شرایط نرمال اجتناب ناپذیر می گردد. وقتی آن موقع فرابرسد بازیکنان کنسول ها کاملاً بی قدرت نخواهند بود. بازیکنان می توانند سازندگان کنسول هایی که هنوز هم نسخهٔ فیزیکی بازی ها را به عنوان یک گزینه دارند، کنسول هایی که اجازه می دهند از بازی های دیجیتالی شان بک آپ های شخصی گرفته گردد، فروش مستقل کد بازی ها و بازاری که قیمتی متعادل دارد را مورد حمایت قرار دهند. با اینکه کنسول های کاملاً دیجیتال با فروشگاه های مستقل رقابت نخواهند کرد با یکدیگر در رقابت خواهند بود به این معنی که شما می توانید بر روی قیمت گذاری بازی های کنسولی تأثیرگذار باشید.

منبع: HowToGeek

منبع: دیجیکالا مگ

به "آینده ای تمام دیجیتال برای گیمرهای کنسولی خبر بدی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آینده ای تمام دیجیتال برای گیمرهای کنسولی خبر بدی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید