کنترل دستگاه ها فقط با استفاده از مغز و خواندن افکار

به گزارش وبلاگ نرم افزار سریر، پزشکان توانستند با قرار دادن یک دستگاه کوچک کنترل شونده با فکر به وسیله ورید گردن، فعالیت مغز را به وسیله یک رگ خونی نزدیک به مغز ثبت نمایند و این کار را بدون احتیاج به باز کردن جمجمه انجام داده اند.

کنترل دستگاه ها فقط با استفاده از مغز و خواندن افکار

پریسا عباسی: این دستگاه که نام آن Stentrode است به گونه ای طراحی شده که به افراد دارای معلولیت اجازه می دهد تنها با استفاده از افکار خود آن را کنترل نمایند. طبق گزارش جدیدی که 9 ژانویه در مجله JAMA Neurology منتشر شد، شرکت نمایندگان در این آزمایش توانستند از این دستگاه برای نوشتن پیغام های متنی و ایمیل، انجام امور بانکی و خرید آنلاین استفاده نمایند. (داده های اولیه این کارآزمایی در مارس 2022 در هفتادو چهارمین نشست سالانه آموزشگاه نورولوژی آمریکا در سیاتل ارائه شد).

طراحان این کارآزمایی در این گزارش نوشتند که سایر دستگاه های فکر خوانی که برای هدفی مشابه طراحی شده اند، در طی یک عمل جراحی باز در بالای مغز یا درون مغز قرار می گیرند. در حالیکه پزشکان می توانند دستگاه Stentrode را بدون جراحی و یا باز کردن جمجمه در داخل سر کار بگذارند.

آنها در گزارش خود نوشتند:رگ های خونی مغز مسیر تهاجمی کمتری را برای دسترسی به قشر حرکتی مغز دارند. قشر حرکتی مغز منطقه ای بر روی سطح چروکیده مغز است که در کنترل حرکت نقش دارد.

طبق گزارش بیمارستان سلطنتی ملبورن استرالیا، که در این کارآزمایی حضور داشتند، قبلا این آزمایش بر روی حیوانات اجرا شده بود و این وسیله توانسته بود هم برای ضبط سیگنال های مغز و هم برای رساندن این امواج تحریک نماینده به دستگاه خوب عمل کند. کارآزمایی اخیر بر روی انسان که با نام استنترود با کلید دیجیتال کنترل نماینده مغز(SWITCH) شناخته می گردد، اولین آزمایش این دستگاه بر روی انسان است.

این کارآزمایی بر روی چهار مرد اروپایی تبار انجام شد که مبتلا به اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) بودند. ALS یک بیماری پیشرونده است که باعث مرگ سلول های عصبی می گردد و حرکات ارادی را کنترل می نمایند. تمام این شرکت نمایندگان در زمان ثبت نام برای این کارآزمایی دچار فلج شدید اندام فوقانی و یا درجات مختلفی از اختلال عملکرد ریه و گفتار بودند.

در بدن هر شرکت نماینده یک دستگاه استنترود را در سینوس ساژیتال فوقانی(سیاهرگ بزرگی که مایع را از مغز به داخل گردن تخلیه می نماید) و در مجاورت قشر حرکتی، قرار دادند. شرکت Synchron که شرکت پشتیبان رابط کامپیوتر و مغز استنترود است(BCI)، درمارس 2022 طی بیانیه ای خاطرنشان کرد که این دستگاه از یک ماده شبکه مانند ساخته شده که شامل 16 الکترود است و پزشکان با استفاده از یک کاتتر آن را وارد بدن انسان می نمایند. و زمانی که دستگاه در جای خود نهاده شد، آنها شبکه را توسعه می دهند تا روی دیواره های سینوس قرار گیرد. الکترودها به وسیله یک سیم به یک دستگاه الکترونیکی کوچک در قفسه سینه وصل می شوند تا سیگنال های مغزی ضبط شده به وسیله دستگاه را به صورت بی سیم به کامپیوتر بفرستند.

دکتر پیتر میچل، محقق ارشد و مدیر نورواینترونشن بیمارستان سلطنتی ملبورن در بیانیه ای جداگانه گفت: تقریبا همه بیماران انجام این عمل را به خوبی پشت سر گذاشتند و ظرف 48 ساعت از بیمارستان مرخص شدند و به خانه رفتند. و تنها یکی از چهار بیمار یک روز بیشتر در بیمارستان ماند.

شایع ترین عوارض جانبی که بیماران داشتند سردرد و کبودی در محل برش بود. ولی هیچکس عارضه شدیدی را در حین یا بعد از عمل تجربه نکرد. در دوره یکساله پیگیری پس از این عمل، در هیچ یک از بیماران لخته خون(ترومبوز)، انسداد عروق خونی، حرکت دستگاه در بدن، یا هرگونه عارضه جانبی جدی دیگری که مرتبط با این دستگاه باشد که بتواند منجر به مرگ یا ناتوانی دائمی گردد مشاهده نشد.

علاوه بر این، به گزارش نویسندگان این مقاله: BCI در طول این مطالعه سیگنال ثابتی داشت و همه شرکت نمایندگان توانستند با موفقیت یک کامپیوتر را با این وسیله کنترل نمایند.

این تیم نتیجه گرفتند: داده های قطعی از اولین مطالعه این دستگاه بر روی انسان نشان می دهد که امکان ثبت سیگنال های عصبی به وسیله یک رگ خونی وجود دارد و مشخصات ایمنی مطلوب می تواند امکان ترجمه سریع تر و گسترده تر دستگاه BCI را برای افراد معلول به همراه داشته باشد.

منبع: لایوساینس

5858

منبع: خبرآنلاین

به "کنترل دستگاه ها فقط با استفاده از مغز و خواندن افکار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کنترل دستگاه ها فقط با استفاده از مغز و خواندن افکار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید