قصه گویی 90 ثانیه ای چرا به بخش های جشنواره قصه گویی افزوده شد؟

به گزارش وبلاگ نرم افزار سریر، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در استان فارس، با اعلام فراخوان بیست و سومین جشنواره بین المللی قصه گویی از سوی کانون کشور، سلسله نشست های این جشنواره در کانون فارس برنامه ریزی و اولین جلسه آن با موضوع قصه گویی 90 ثانیه ای با حضور صادق کیانی مقدم، مسئول این بخش و شرکت اعضا، مربیان و کارشناسان کانون فارس برگزار گشت.

قصه گویی 90 ثانیه ای چرا به بخش های جشنواره قصه گویی افزوده شد؟

در این نشست، صادق کیانی مقدم، با اشاره به افزوده شدن قصه های 90 ثانیه ای به جشنواره بین المللی قصه گویی در چند سال اخیر، به تشریح چیستی، ضرورت و چگونگی برگزاری بخش قصه های 90 ثانیه ای از تولید تا اجرا و در نهایت نحوه داوری آثار پرداخت.

این کارشناس فرهنگی با بیان فلسفه مینی مالیسم در حوزه ادبیات و جامعه شناسی و گرایش انسان به گریز از فشارهای اجتماعی، روایت قصه های 90 ثانیه ای را ضرورت دانست و در ادامه در خصوص شیوه طراحی و اجرای قصه های 90 ثانیه ای در قالب فیلم کوتاه سخن گفت.

مسئول کمیته بخش قصه های 90 ثانیه ای جشنواره بین المللی قصه گویی، به رویکرد جدید در بخش 90 ثانیه جشنواره بین المللی قصه گویی نسبت به سال های گذشته اشاره کرد و گفت: بر این اساس امسال در قصه های 90 ثانیه ای علاوه بر قصه گو به عنوان یکی از مؤلفه های اجرای قصه، ابزاری مانند تصاویری در قالب نقاشی، عکس، انیمیشن و فیلم در راستای موضوع و محتوای قصه اجرایی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

به گفته کیانی مقدم، دبیرخانه جشنواره بین المللی قصه گویی پذیرای فیلم کوتاه 90 ثانیه ای از یک قصه کوتاه می باشد که قصه گو باید به عنوان راوی در فرازهایی کوتاه از فیلم حضور داشته باشد.

من و کرونا که روایت ایثار و از خودگذشتگی کادر درمان، روایت زندگی در روزهای قرنطینه و روایت مهربانی و همدلی با دیگران است و دیروز غرور آفرین و فردای افتخار آفرین که روایت جان فشانی های سربازان و رزمندگان انقلاب اسلامی هشت سال دفاع مقدس، مدافعان حرم، شهدای هسته ای و قهرمانان حوزه علم و دانش است، محورهای موضوعی بخش قصه های 90 ثانیه ای جشنواره بین المللی قصه گویی است که کیانی مقدم به آن ها اشاره کرد و تمامی گروه های سنی می توانند در آن شرکت کنند.

این مدرس قصه گویی با اشاره به سابقه 23 ساله جشنواره بین المللی قصه گویی و با بیان اینکه قصه گویان در واقع نمونه و الگوی جشنواره قصه گویی بین عامه مردم هستند، بر تولید قصه هایی پرمحتوا و کیفی با خلاقیت و نوآوری تاکید کرد.

او در بخش دیگری از سخنانش به شاخص ها و معیارهای داوری قصه های 90 ثانیه ای اشاره کرده و گفت: کسی که بتواند در زمان 90 ثانیه، قصه ای را با تمام مؤلفه هایش همچون مقدمه، مؤخره، سیر داستان، حوادث و گره افکنی روایت کند،هنر بزرگی انجام داده است.

این نشست با پرسش و پاسخ مربیان، اعضا و کارشناسان با صادق کیانی مقدم ادامه و انتها یافت.

یادآور می شود: مرحله انتهای بیست و سومین جشنواره بین المللی قصه گویی کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان هم زمان با شب یلدا به صورت مجازی برگزار می شود.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "قصه گویی 90 ثانیه ای چرا به بخش های جشنواره قصه گویی افزوده شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قصه گویی 90 ثانیه ای چرا به بخش های جشنواره قصه گویی افزوده شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید